Säkerhet

EN KAROSS MED STYRKA
Skyddar som ett skal
Nya Outlander Plug-In Hybrid är byggd med Mitsubishis avancerade RISE-kaross (Reinforced Impact Safety Evolution). Förstärkningarna är strategiskt placerade på kritiska punkter för att hjälpa till att leda och absorbera energi i händelse av stötar eller kollision. Både du och dina passagerare ska känna er säkra när det behövs som mest.

EN KAROSS MED STYRKA
Skyddar som ett skal
Nya Outlander Plug-In Hybrid är byggd med Mitsubishis avancerade RISE-kaross (Reinforced Impact Safety Evolution). Förstärkningarna är strategiskt placerade på kritiska punkter för att hjälpa till att leda och absorbera energi i händelse av stötar eller kollision. Både du och dina passagerare ska känna er säkra när det behövs som mest.

Intelligent teknik på alla plan
Avancerad teknik ger säkrare och tryggare körning. Från intelligenta sensorer som spårar din omgivning och varnar dig för fara, till aktiv körhjälp och passivt skydd. Nya Outlander levererar en hög nivå av säkerhet.

Intelligent teknik på alla plan
Avancerad teknik ger säkrare och tryggare körning. Från intelligenta sensorer som spårar din omgivning och varnar dig för fara, till aktiv körhjälp och passivt skydd. Nya Outlander levererar en hög nivå av säkerhet.
Gör det lättare att backa
Detta system arbetar med ekolod och en bakre kamera. Om det upptäcker föremål i närheten av den bakre stötfångaren bromsar systemet, varnar och minskar risken för en stöt om det finns en vägg bakom dig.
Gör det lättare att backa
Detta system arbetar med ekolod och en bakre kamera. Om det upptäcker föremål i närheten av den bakre stötfångaren bromsar systemet, varnar och minskar risken för en stöt om det finns en vägg bakom dig.

Anpassar sig till förändrade förhållanden
Detta användbara säkerhetssystem är till för att öka förarkomforten och göra mörkerkörning säkrare. Det fungerar genom att anpassa sig till vägförhållandena på natten. Om systemet t.ex. upptäcker en mötande bil ändras eller dimmas belysningen automatiskts. Om du passerar en vägskylt dimmas även ljuset så att du lättare kan läsa den.

Anpassar sig till förändrade förhållanden
Detta användbara säkerhetssystem är till för att öka förarkomforten och göra mörkerkörning säkrare. Det fungerar genom att anpassa sig till vägförhållandena på natten. Om systemet t.ex. upptäcker en mötande bil ändras eller dimmas belysningen automatiskts. Om du passerar en vägskylt dimmas även ljuset så att du lättare kan läsa den.
Varnar dig om ett fordon befinner sig i närheten
Systemet upptäcker när ett fordon befinner sig i eller närmar sig din döda vinkel – diagonalt bakom ditt fordon och i ett angränsande körfält. Om ett fordon befinner sig i detta område tänds en varningslampa i sidospegeln på samma sida. Om du aktiverar din blinkers hörs ett larm och en varningslampa blinkar i backspegeln.
Varnar dig om ett fordon befinner sig i närheten
Systemet upptäcker när ett fordon befinner sig i eller närmar sig din döda vinkel – diagonalt bakom ditt fordon och i ett angränsande körfält. Om ett fordon befinner sig i detta område tänds en varningslampa i sidospegeln på samma sida. Om du aktiverar din blinkers hörs ett larm och en varningslampa blinkar i backspegeln.

Håll bilisterna bakom dig säkra
Systemet avger en signal vid nödstopp. Det innebär att om du bromsar kraftigt blinkar varningsblinkers automatiskt för att varna fordon bakom dig.

Håll bilisterna bakom dig säkra
Systemet avger en signal vid nödstopp. Det innebär att om du bromsar kraftigt blinkar varningsblinkers automatiskt för att varna fordon bakom dig.
Bromsar för att undvika fara
Detta förarassistanssystem bedömer avståndet till framförvarande fordon eller fotgängare – oavsett om de är stillastående eller i rörelse. Om det finns en kollisionsrisk och föraren bromsar, kan systemet ändå ingripa och bromsa om risken bedöms kvarstå. Om föraren fortfarande inte bromsar tillräckligt eller inte alls, saktar systemet automatiskt in eller stannar fordonet.
Bromsar för att undvika fara
Detta förarassistanssystem bedömer avståndet till framförvarande fordon eller fotgängare – oavsett om de är stillastående eller i rörelse. Om det finns en kollisionsrisk och föraren bromsar, kan systemet ändå ingripa och bromsa om risken bedöms kvarstå. Om föraren fortfarande inte bromsar tillräckligt eller inte alls, saktar systemet automatiskt in eller stannar fordonet.
Upptäck fler säkerhetsfunktioner
- FILHÅLLNINGSASSISTANS VID NÖDSITUATIONER
- VARNING FÖR KORSANDE TRAFIK BAKOM FORDON
- ADAPTIV FARTHÅLLARE
- VARNING FÖR HASTIGHETSGRÄNS / IGENKÄNNING AV TRAFIKSKYLTAR
- TRÖTTHETSVARNARE
- TRÖTTHETSÖVERVAKNING
- SLÄPVAGNSSTABILISERING
- KONTROLLERA BAKSÄTET
Styr dig säkert tillbaka i körfältet
Filhållningsassistans använder den främre kameran för att läsa av körfältsmarkeringar på båda sidor av vägen. Om bilen oavsiktligt glider ut ur sitt körfält aktiveras bromssystemet för att styra tillbaka den i rätt läge. Denna funktion reagerar också på potentiella kollisioner med mötande fordon eller fordon i den döda vinkeln vid filbyte.
Håller koll när du backar
Systemet använder radarteknik för att upptäcka om det finns trafik eller fotgängare som närmar sig när du backar. Om något upptäcks får du först en visuell varning, följt av en visuell och en akustisk varning. Det är särskilt användbart när du backar i dålig sikt.
Håller dig säker från fordonet framför
Detta system fungerar med hjälp av radarn på nya Outlanders främre grill och en kamera i vindrutan. Det hjälper dig att hålla avståndet till framförvarande bil samtidigt som du håller hastigheten. Om det behövs sänker systemet fordonets hastighet och stoppar det helt. Det innebär ökad förarkomfort och mindre trötthet under långa resor.
Hjälper dig att undvika fortkörning
Dessa förarassistanssystem är till för att förhindra att du överskrider hastighetsgränsen. En kamera i fronten på nya Outlander läser av hastighetsskyltar och sedan visas informationen på förar- och head-up-displayen. Om du överskrider gränsen hörs en varningssignal.
Meddelar dig om det är dags för en paus
Ibland blir du trött och tappar uppmärksamhet. Det inbyggda förarassistanssystemet kan känna av din koncentrationsnivå utifrån hur du styr. Om din styrning verkar oregelbunden och systemet anser att du behöver ta en paus, visas ett meddelande på förardisplayen och en varningssignal ljuder.
Se till att du inte blir distraherad
En kamera monterad på ratten kontrollerar förarens ansikte och blick. Om systemet tror att du är trött eller distraherad visas ett meddelande på förardisplayen: ”Förardistraktion upptäckt. Vänligen titta framåt”. Eller ”Dåsighet upptäckt. Vänligen ta en paus”.
Kontinuerlig övervakning av din släpvagn
Detta smarta system bidrar till att öka stabiliteten på ditt släp. Om det upptäcker att släpet svajar, bromsar det ett eller flera av bilens hjul. I extrema fall bromsar systemet alla fyra hjulen och stänger av motoreffekten tills kontrollen återfås.
Glöm inte viktiga saker i baksätet
Om du lägger ett föremål i baksätet innan du kör kommer bilen att skicka en varning om att kontrollera baksätet när du kommer fram till din destination.
Ta nästa steg

Kör en ny Outlander
Hitta din närmaste återförsäljare för att boka en provkörning av nya Outlander.

Pris och produktfakta
I pris- och produktfakta hittar du alla priser, utrustningsnivåer och tillval för nya Outlander.

Hitta en Outlander nära dig
Hitta din närmaste återförsäljare för att uppleva hur spännande nya Outlander verkligen är.

Fortsätt utforska nya Outlander
Är du redo att lära dig mer om den avancerade kupétekniken i nya Outlander? Gå till uppkoppling.

Fortsätt utforska nya Outlander
Är du redo att lära dig mer om den avancerade kupétekniken i nya Outlander? Gå till uppkoppling.
Juridisk information
Bilens utrustning kan variera beroende på marknad. Konsultera din lokala Mitsubishi Motors-återförsäljare/distributör för mer information.
Förare är fullt ansvariga för sin egen körning. Kör försiktigt och förlita dig inte enbart på dessa system. För ytterligare information, se instruktionsboken. Om du har några frågor, kontakta din lokala Mitsubishi-återförsäljare.
Det bakre automatiska nödbromssystemet [Rear AEB] är ett kompletterande hjälpmedel för föraren. Det är inte en ersättning för korrekt körning. Använd alltid sido- och backspeglarna, och vänd dig om och titta i den riktning du ska köra före och under backning. Förlita dig aldrig enbart på det bakre AEB-systemet. Det är förarens ansvar att vara uppmärksam, köra säkert och ha kontroll över fordonet hela tiden. Det finns en begränsning i det bakre AEB-systemets kapacitet. Det bakre AEB-systemet är inte effektivt i alla situationer.
Adaptiva LED-strålkastare (ALH): Frontkameran känner av ljuset och ljusstyrkan hos framförvarande eller mötande bilar. Systemet ändrar automatiskt det område som belyses av helljuset. När systemet känner igen en vägskylt styr det automatiskt belysningen mot skylten och dämpar reflexer, vilket gör att skylten syns bättre.
ALH fungerar när ”ALH-indikeringslampan i mätaren” lyser och fordonet körs i hastigheter på cirka 40 km/h och högre. Om fordonets hastighet sjunker till mindre än ca 30 km/h förblir strålkastaren halvljus.
Det kan hända att helljuset eller halvljuset inte växlar automatiskt under följande förhållanden. Koppla om helljuset och halvljuset manuellt.
- När en framförvarande bil eller mötande bilar skyms av kurvor, mittrefuger, skyltar, gatuträd etc.
- När ett annat fordon korsar framför dig
- När ljusstyrkan ofta ändras på grund av skyltar, träd vid vägkanten etc.
- När det finns ljuskällor som liknar strålkastare eller baklyktor runt omkring dig
- När det finns speglar, skyltar eller andra starkt reflekterande föremål framför dig
- När kameran bedömer att fordonet är oigenkännligt på grund av flera ljuskällor, starkt ljus etc.
Varningssystemet för döda vinkeln [BSW] är inte en ersättning för korrekt körning och är inte utformat för att förhindra kontakt med fordon eller föremål. När du kör ska du alltid använda sido- och backspeglarna och alltid vrida på huvudet och titta i den riktning du ska köra för att försäkra dig om att det är säkert att byta fil. Lita aldrig enbart på systemet. Det finns en begränsning i radarns detekteringsförmåga. Om du använder systemet under vissa väg-, körfältsmarkerings- eller väderförhållanden kan det leda till att systemet inte fungerar korrekt. Förlita dig alltid på din egen förmåga att undvika olyckor.
Nödstoppssignalsystemet [ESS] blinkar med stoppljusen och det högmonterade stoppljuset för att förhindra en kollision bakifrån när en plötslig inbromsning upptäcks.
ESS fungerar under följande förhållanden:
- När fordonets hastighet är högre än 50 km/h
- När systemet upptäcker en plötslig inbromsning medan fotbromsen är aktiverad
ESS fungerar inte under följande förhållanden:
- När varningsblinkersen är aktiverad
- När systemet inte upptäcker en plötslig inbromsning
Avkännings- och kontrollfunktionerna i Forward Collision Mitigation System [FCM] är endast kompletterande och förhindrar inte kollisioner i alla situationer. Det är förarens ansvar att vara uppmärksam, köra säkert och ha kontroll över fordonet hela tiden.
FCM aktiveras när det finns ett fordon, en fotgängare, en cyklist eller en stillastående motorcyklist framför ditt fordon.
FCM är också konstruerad för att upptäcka dessa föremål, men det kan hända att den inte upptäcker dem eller inte aktiveras i vissa situationer.
I vissa fall kanske FCM inte fungerar om föraren vidtar åtgärder för att undvika en olycka genom att styra eller gasa.
Emergency Lane Assist [ELA]-systemet kan inte styra fordonet eller förhindra att kontrollen förloras. Det är förarens ansvar att vara uppmärksam, köra säkert, hålla fordonet i körfältet och ha kontroll över fordonet hela tiden.
ELA-systemet är avsett att fungera på alla vägar med väldefinierade markeringar eller vägkanter, men det kan hända att det inte upptäcker vägkanten eller körfältsmarkeringarna under vissa väg-, väder- eller körförhållanden.
Det finns en begränsning i radarns och kamerans detekteringsförmåga. Alla rörliga föremål eller fordon kommer inte att upptäckas. Förlita dig alltid på din egen körning för att undvika olyckor.
Rear Cross Traffic Alert [RCTA] är inte en ersättning för korrekt körning och är inte utformad för att förhindra kontakt med fordon eller föremål. När du backar ut från en parkeringsplats ska du alltid använda sido- och backspeglarna samt vända dig om och titta i den riktning som bilen ska köra. Förlita dig aldrig enbart på RCTA-systemet.
Avkännings- och styrfunktionerna hos den adaptiva farthållaren [ACC] är endast kompletterande. ACC kanske inte aktiveras i vissa situationer. Det kan hända att systemet inte korrekt känner av den aktuella situationen beroende på typen av framförvarande fordon och dess förhållanden, väderförhållandena och vägförhållandena. Dessutom kan det hända att systemet inte kan bromsa tillräckligt om den framförvarande bilen plötsligt bromsar in eller om en annan bil skär av din väg så att din bil närmar sig den framförvarande bilen.
Speed Limit Warning-systemet är endast avsett att vara ett hjälpmedel för att förse föraren med information. Det ersätter inte förarens uppmärksamhet på trafikförhållandena eller ansvar för att köra säkert. Det kan inte förhindra olyckor på grund av vårdslöshet. Det är förarens ansvar att alltid vara uppmärksam och köra på ett säkert sätt.
Eventuella indikationer och varningar från varningssystemet för hastighetsbegränsning åsidosätter inte den faktiska hastighetsbegränsning som gäller i en viss situation. Det är förarens ansvar att alltid iaktta och följa gällande hastighetsgränser.
Systemet Driver Attention Alert [DAA] är endast en varning för att informera föraren om eventuell bristande uppmärksamhet eller sömnighet. Det kan inte styra fordonet eller förhindra att kontrollen förloras. DAA-systemet kan inte upptäcka och varna för bristande uppmärksamhet eller trötthet hos föraren i alla situationer. Det är förarens ansvar att hålla sig vaken, köra säkert, hålla fordonet i körfältet, ha kontroll över fordonet hela tiden, undvika att köra när han eller hon är trött och undvika distraktioner (sms, etc.).
Förarövervakningssystemet [DMS] är endast en varning för att informera föraren om en eventuell bristande uppmärksamhet eller sömnighet. Det kan inte styra fordonet eller förhindra att kontrollen förloras. DMS kan inte upptäcka och varna för bristande uppmärksamhet eller trötthet hos föraren i alla situationer. Det är förarens ansvar att hålla sig vaken, köra säkert, hålla fordonet i körfältet, ha kontroll över fordonet hela tiden, undvika att köra när han eller hon är trött och undvika distraktioner (sms, etc.).
Kontrollfunktionerna i Trailer Stability Assist [TSA] är endast kompletterande.
Kör försiktigt och förlita dig aldrig enbart på dessa funktioner under körning.
På grund av halt väglag, kraftig sidovind, olämplig vikt och placering av bagage och/eller körning i hög hastighet kan TSA-systemet misslyckas med att säkra stabiliteten.
Frontkameran känner av ljusen och ljusstyrkan i omgivningen på bilen framför eller på mötande bilar, och systemet ändrar automatiskt det område som belyses av helljuset.
AHB fungerar när ”AHB-indikeringslampan i mätaren” lyser och bilen körs i hastigheter på cirka 40 km/tim och högre. Om bilens hastighet sjunker till mindre än ca 30 km/h förblir strålkastaren i halvljus.
Det kan hända att helljuset eller halvljuset inte växlar automatiskt under följande förhållanden. Koppla om helljuset och halvljuset manuellt.
- När en framförvarande bil eller mötande bilar skyms av kurvor, mittrefuger, skyltar, gatuträd etc.
- När ett annat fordon korsar framför dig
- När ljusstyrkan ofta ändras på grund av skyltar, träd vid vägkanten etc.
- När det finns ljuskällor som liknar strålkastare eller baklyktor runt omkring dig
- När det finns speglar, skyltar eller andra starkt reflekterande föremål framför dig
- När kameran bedömer att fordonet är oigenkännligt på grund av flera ljuskällor, starkt ljus etc.